سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت بین شاورما و دونر

کباب

کباب یک تهیه گوشت است که این روزها در خاورمیانه ، جنوبی و آسیای مرکزی و همچنین در بسیاری از مناطق اروپا به عنوان یک ظرافت در نظر گرفته می شود. این خاستگاه خاور نزدیک است که گمان می رود توسط سربازانی که گوشت حیوانات وحشی را برش می خورند ساخته شده و سپس آن را بر روی شمشیرهای خود بچسبانند و روی شعله های باز کباب کنند تا آن را به لطافت تبدیل کنند. کباب به طور سنتی با تکه هایی از گوشت ساخته شده است که بر روی یک سیخ کش قرار داده شده و روی آتش کباب می شوند. با این حال ، نوعی کباب نیز وجود دارد به نام کباب شمعی و کباب گالاوتی که با گوشت خرد شده و سرخ شده در یک تابه بزرگ سرخ شده تهیه می شود.

گوشت کباب شده بر روی سیخ کوهی در یونان باستان و خاورمیانه وجود دارد. در کشورهای مختلف ، نامهای مختلفی به توپ های گوشتی کبابی مانند سوولکی در یونان ، چوان در چین ، چوپان در افغانستان ، کباب کاکوری ، کباب شامی ، کباب گالوتی در هند ، شوارما در عربستان و غیره داده می شود.

شوارما

شاوارما ظرافت گوشت کباب شده از خاورمیانه است. در حقیقت ، آنقدر محبوب است که تقریباً تبدیل به یک رژیم غذایی اصلی افراد آنجا شده است. شاوارما نوعی کباب است و از هزاران سال در عربستان سعودی تهیه و خورده شده است. در اصل این گوشت لطیف است که مدت طولانی برای پختن آن در ذغال سنگ کباب شده و سپس در داخل نان سرو می شود. با این حال ، شاخه های خاموش نیز می توانند مستقیماً خورده شوند. شاوارما با نان ، گوجه فرنگی ، خیار ، پیاز و غیره خورده می شود همانطور که shawarma بسیار شبیه کباب اهدا کننده خورده در ترکیه است ، برخی آن را با کباب های اهدا کننده اشتباه می گیرند. کباب دونر به معنای چرخاندن کباب است ، به اصطلاح به آن گفته می شود که هنگام کباب کردن بر روی یک تکه عمودی چرخانده می شود.

شاورما:

شاورما تلفظ عربی کلمه ی ترکی چَویرمَا çevirme به معنای گرداندن است

که اولین بار در قرن 19 میلادی در امپراطوری عثمانی کبابی به این نام ابداع شد.

بعدها با آمدن موتور برقی و استفاده از آن در کباب پز، واژه دونَر ( döner) که به معنی چرخیدن

(در حال چرخیدن یا چرخان) است جایگزین آن شد.

در آن از گوشت بره،گوسفند، بز، مرغ، بوقلمون، گاو، گوساله یا ترکیبی از آنها استفاده می‌شود

که معمولاً تمام روز به شیوه سیخ‌گردانی بریان می‌شود.

قسمت‌های پخته شده گوشت به صورت تراشه‌هایی بریده می‌شوند

و گوشت‌های زیرین را در معرض حرارت قرار می‌دهند.

با وجود آنکه می‌توان گوشت را به تنهایی و به صورت پرسی میل کرد،

ساندویچ‌های شاورمایی که داخل نان مخصوص پیتا پیچیده شده‌اند، طرفداران زیادی دارد.

دنر در ترکی به معنای چرخان و به دنر کباب به جز در آذربایجان در اکثر نقاط ایران کباب ترکی می گویند. دنر آماده به گوشت یا مرغ ورق ورق شده و یا قطعه قطعه شده گفته می شود که پس از طی مراحل فرآوری در شرایط کاملاً بهداشتی منجمد و به صورت کاملاً آماده ی طبخ به بازار عرضه می گردد.

خاستگاه و گستردگی دنر:

اکثراً خاستگاه دنر را کشور ترکیه می دانند که از آنجا توسط ترک ها به اروپا گسترش پیدا کرده است و مخصوصاً ازسال 1990 به بعد در آلمان رشد بسیار چشم گیری حتی فراتر از ترکیه پیدا کرده است، هم اکنون در اکثر نقاط اروپا، آمریکا، آسیا، آفریقا با نام های متفاوتی از جمله درلبنان به نام شاورما، در قسمت هایی از ایران کباب ترکی، در عراق گص و … یافت می گردد.

دنر در ایران:

در اکثر نقاط ایران به جز خطه سرسبز آذربایجان، به دنر، کباب ترکی می گویند که به صورت دستی و با طعم های متفاوت آماده و با مواد غذایی اضافی طعم دهنده و حجم دهنده سرو می گردد. دلیل اضافه نمودن مواد غذایی اضافی طعم دهنده به دنر این است که تعدادی از آشپزهای ایرانی در بدو ورود این کباب لذیذ و خوشمزه به ایران، چون نمی توانستند طعم و ذائقه ای مشابه آنچه که درترکیه مرسوم بوده، ارائه دهند اقدام به ابتکاراتی برای از بین بردن طعم نامطلوب این کباب دست ساز خودشان نمودند که البته بعد از اضافه نمودن مواد غذائی اضافه شده مانند گوجه فرنگی، فلفل سبز، پیاز، قارچ و …. همراه با آب جوش قطعاً از حالت کباب خارج شده و تبدیل به غذایی دیگر می گردد. در تهران چند مجموعه ی کوچک به صورت دستی و بدون نظارت های بهداشتی در محل های ناشناخته اقدام به تولید و پخش دنر می کنند که کاملاً دستی و مورد تائید مراجع بهداشتی نیز نمی باشد. البته هم اکنون با ورود دنرهای آماده طبخ این شرکت اکثر رستوران های معتبر کشور با توجه به اینکه دنرهای این شرکت به خودی خود عطر و بوی بسیار عالی و طعمی بسیار لذیذ و خوشمزه دارند، درحال تغییر نحوه ی سرو دنرهای خود به سبک ترکیه می باشد.